رایج‌ ترین نوع بیماری صفرا مربوط به تشکیل سنگ کیسه صفرا است که در آن سنگ‌های کوچک از تجمع نمک صفرا و کلسترول تشکیل می‌گردند. یکی از بیماری‌های دیگر این ناحیه از بدن سرطان کیسه صفرا است. به هر حال، در بسیاری از مواقع ایمن‌ترین و موثرترین روش برای کنترل شرایط کیسه صفرا و سایر مشکلات مربوط به آن استفاده از عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا است.

سی تی اسکن و سونوگرافی از جمله روش هایی هستند که برای شناخت بیماری های کیسه صفرا به کار می روند ،اگرچه برخی اوقات می توان با استفاده از داروهای خوراکی بیماری کیسه صفرا را درمان کرد، ولی در بیشتر موارد بایستی کیسه صفرا را با عمل جراحی در آورد.

عمل جراحی کیسه صفرا

عمل جراحی کیسه صفرا بطور کلی به دو روش باز و لاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام می‌شود. در روش باز با برش پوستی معمولاً زیر دنده‌ها در سمت راست، کیسه صفرا و سنگها خارج می‌شود.
در روش لاپاراسکوپی چند سوراخ کوچک حدود 1/5-1 سانتی‌متری در پوست شکم ایجاد شده و عمل جراحی از این طریق انجام می‌شود. در صورتی که به هر دلیل لاپاراسکوپی نتیجه بخش نبوده یا برای بیمار قابل استفاده نباشد، احتمالاً برای بیمار از روش جراحی باز کیسه صفرا استفاده خواهد شد. با انجام این عمل جراحی علاوه بر از بین بردن درد از بروز عوارض ذکر شده و همچنین سرطان کیسه صفرا جلوگیری می‌شود.

عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

پس از بی‌هوشی عمومی، جراح چهار شکاف کودک در شکم بیمار ایجاد می‌کند. از طریق این شکاف‌ها، لوله‌های کوچک برای انتقال ابزارهای جراحی و دوربین به ناحیه شکم وارد می‌شود. در ادامه ناحیه شکم با گاز مخصوص پر می‌گردد تا به این ترتیب جراح فضای کافی برای عمل جراحی در داخل شکم در اختیار داشته باشد. هنگامی که جراح از نتایج رضایت‌بخش درمان مطمئن شد، شکاف‌های ایجاد شده در ناحیه شکم بسته شده و از بانداژ بر روی آن‌ها استفاده می‌شود. پس از درمان، بیمار به اتاق ریکاوری انتقال پیدا می‌کند و اکثر افراد می‌توانند در پایان روز عمل جراحی به خانه باز گردند.

یکی از فواید لاپاراسکوپی کوچک بودن اسکار عمل (جای زخم(است،چون در روش لاپاراسکوپی اسکار عمل کوچک‌تر از جراحی باز است، انتظار می‌رود عوارض و مشکلات پس از عمل نیز کمتر باشد

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید

تماس سریع